Blog: Hvad er en kirke?
 Af Christian Steenfelder

I søndags underviste jeg i Powerhouse Church om emnet, “Hvad er en kirke?”. Jeg snakkede med flere personer i sidste uge om netop kirken, fordi de var i tvivl om, hvilken kirke de skulle komme i og hvorfor det var så vigtigt.

Hvis vi læser i Matt. 16,13-18 beskrev Jesus selv kirken dengang, som Han ønskede, den skulle være. Kirken er i virkeligheden Guds egen opfindelse, lad os læse passagen sammen:

V 13-14 Da Jesus kom til området ved Casarea Filippi, spurgte han sine disciple: Hvem siger folk, at Menneskesønnen er?
De svarede: Nogle siger Johannes Døber, andre Elias, og andre igen Jeremias eller en anden af profeterne.

Der var mange bud på, hvem Jesus var i den tid, Han levede på jorden. Det gælder nøjagtig det samme i dag, hvis du spørger folk, hvem Jesus er, så får du også forskellige svar. (læs mere) Nogle vil kalde Ham den højeste profet, andre en historisk vismand eller en fupmager osv. Hvis vi læser videre, så kommer der et meget interessant svar fra Simon Peter:

V 15-18 Så spurgte han dem : Men I, hvem siger I, at jeg er? Simon Peter svarede: Du er Kristus, den levende Guds søn. Og Jesus sagde til ham: Salig er du, Simon, Jonas’ søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene.

Simon svarede, at Han var, Kristus, den levende Guds søn. Det kom som et lyn fra en klar himmel. Altså ved ingen hvem Jesus er, medmindre man har fået en åbenbaring fra Gud selv. Gud ønsker at bygge sin kirke på den åbenbaring, hvor mennesker som har fået en åbenbaring og har hørt Guds stemme, går hen og bliver de levende sten, som kirken består af. På den måde er kirken ikke en diffus institution, men en levende kirke, hvor folk mødes og har den åbenbaring til fælles. Hvis vi læser videre står der:

V 18 Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den.

I overført betydning, så beskrives Jesus ikke altid som klippen, det kan ligeså godt være Guds ord som er klippen, (Mattæus 7,24-25) eller i dette tilfælde Peters åbenbaring, som er klippen. Når man googler ordet “klippe”, så betyder det:

1. En klippe er en urokkelig stenstøtte.
2. I overført betydning beskrives klippe som noget sikkert, pålideligt, trofast, stabilt og roligt.

Folk som har fået en åbenbaring fra Gud, har en klippefast overbevisning om, hvem Gud er. Hvis du googler ordet “åbenbaring”, så står der:

1. En pludselig erkendelse, hvor alting på en gang står klart.
2. Naar det guddommelige giver sig til kende for menensker.

Når vi har fået en åbenbaring om, hvem Jesus i virkeligheden er, så er vi de levende sten, som Gud ønsker at bygge sin kirke på. Læg mærke til, at Jesus vil bygge sin kirke, hvilket betyder, at hvis man vil bygge noget, så må der flere sten til. Man kan ikke bygge en kirke på kun på en sten. Kirken består af flere levende sten, som holder sammen. Hvis alle mursten er isoleret fra hinanden, så kan det ikke lade sig gøre at bygge en bygning, hvorfra hvis de levende mursten holder sammen, så opstår et åndelig hus, et åndeligt bygningsværk, nemlig kirken (1 Peters brev 2,4-5).

Nedenunder her i bloggen,  ligger der en video fra i søndags, hvor jeg underviser meget mere om emnet. Du er også altid velkommen til at klikke dig ind på Powerhouse Church’s Facebook side: Power House Church DK
(skjul igen)

https://youtu.be/rg5Hu7g2gH0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *